
Podsumowanie projektu "Mały Miś w świecie literatury"
Oddział przedszkolny w roku szkolnym 2023/2024 brał udział w ogólnopolskim projekcie „ Mały miś w świecie wielkiej literatury”. Akcja ta, to ogólnopolskie wydarzenie w ramach którego miłość do czytania przekazywana jest najmłodszym w przedszkolach. Nauczyciele przedszkola oraz rodzice czytają przedszkolakom książki. Organizatorem jest grupa MAC S.A. Głównym celem projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa. W I semestrze zrealizowane zostały trzy moduły projektu: „ Czytamy razem z małym misiem”, „ Misiowa wyspa talentów”, „ Logorytmiczne misiowanki”. W module „Czytamy razem z małym misiem”, zadaniem dzieci było wybranie grupowej maskotki – Misia, któremu nadano imię Miecio. Wyposażono go w dzienniczek podróży, do którego rodzice wpisywali tytuł przeczytanej misiowi bajki, a dziecko wykonało pamiątkowy rysunek. Moduł „ Misiowa wyspa talentów” to moduł, w trakcie którego dzieci poszukiwały z Małym Misiem swoich mocnych stron oraz wzmocniły poczucie własnej wartości. Dowiedziały się, utwierdziły się w przekonaniu, że każdy ma swój talent i swoją predyspozycję. Dzięki opowiadaniom odbyły podróż po sali zamienionej w Wyspę Talentów, gdzie czekały na nie zadania dostosowane do ich wieku i możliwości. Talenty czyli predyspozycje i zainteresowania dzieci zostały przedstawione jako skarby, które należy ciągle odkrywać i rozwijać. Moduł „ Logorytmiczne misiowanki” został przeprowadzony na postawie zaproponowanych zajęć logorytmicznych. Ich przebieg został oparty na podstawie opowiadania o Misiu Mieciu
W II semestrze dzieci zdążyły zrealizować kolejny moduł „Misiowy zabawnik”, dzieci wraz Małym Misiem stworzyły międzypokoleniowy zabawnik. Zawiera on zbiór zabaw, w które bawili się nasi dziadkowi i rodzice, kiedy byli mali. Dzieci „przetestowały ” zaproponowane zabawy i zilustrowały zabawnik.
Następnym realizowanym modułem to moduł: „Mały miś uczy wrażliwości”. Mały Miś zaproponował dzieciom zabawy uwrażliwiające je na problemy osób niepełnosprawnych, kształtujące postawy tolerancji, akceptacji, wrażliwości i gotowości służenia pomocą. Dzięki uczestnictwu w Dniu Kolorowej Skarpetki oraz Światowym Dniu Świadomości Autyzmu przyczyniamy się do kształtowania u przedszkolaków właściwych postaw prospołecznych oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Ostatnim realizowanym modułem był moduł: „Mały Miś -Europejczyk” w którym głównym zadaniem dzieci było zapoznanie się z bajkami i baśniami z różnych zakątków Europy. Wspólnie z Małym Misiem spróbowaliśmy sami napisać bajkę związaną tematycznie z miejscem ich zamieszkania. Tworzenie utworu poprzedził spacer po najbliższej okolicy w poszukiwaniu literackich inspiracji.