
Nasi uczniowie na "Szlaku Piastowskim"
Niespełna cztery miesiące minęły od wyprawy nad polskie morze, a nasi uczniowie znów wyruszyli w Polskę. Tym razem, w pierwszych dniach października wyjechali na trzydniową wycieczkę do Wielkopolski, gdzie przemierzali Szlak Piastowski, poznając miejsca i symbole kształtowania się polskiej państwowości. Wycieczka odbyła się dzięki olbrzymiemu wsparciu finansowemu Ministerstwa Edukacji i Nauki, jakie nasza szkoła otrzymała w ramach programu „Poznaj Polskę”. Miała ona charakter historyczno-krajoznawczy, dlatego była okazją do poznania przez uczniów historii oraz walorów przyrodniczych i kulturowych dawnych Ziem Piastowskich. Ważnym jej celem było uwrażliwienie uczniów na piękno ojczystej przyrody i bogactwo kulturowe regionu Wielkopolski. Pod kierownictwem p. Przemysława Borowskiego i opieką p. Małgorzaty Biegały i p. Edyty Jackowskiej uczniowie zwiedzili w Gnieźnie: Archikatedrę, Drzwi Gnieźnieńskie, podziemia i wieże katedry oraz stary rynek miejski. Podziwiali również zbiory Muzeum Początków Państwa Polskiego. W drugim dniu zwiedzili Muzeum Archeologiczne w Biskupinie oraz Muzeum Pierwszych Piastów w Ostrowie Lednickim. Wycieczka miała również wymiar duchowy, ponieważ pobyt nad Jeziorem Lednickim był wspaniałą okazją do nawiedzenia grobu Ojca Jana Góry, który był inicjatorem Ogólnopolskich Spotkań Młodych na Lednicy. Tam wszyscy mogli przejść przez Bramę-Ryba, która jest symbolem przejścia w trzecie tysiąclecie. W trzecim dniu wycieczki uczniowie zwiedzili stolicę Wielkopolski – Poznań. Tam wszyscy podziwiali zabytki starego rynku, wysłuchali również hejnału z wieży ratuszowej, „okraszonego” pokazem słynnych poznańskich koziołków. W Poznaniu dzieci zwiedziły również Wielkopolskie Muzeum Wojskowe, kościół farny oraz Zamek Cesarski.
Poznań był ostatnim punktem wycieczki, który uczniowie napotkali na Szlaku Piastowskim. Przez trzy dni dzieci podziwiały wyjątkowe miejsca, które są kolebką naszej państwowości. Ich opinie, emocje i wrażenia, którymi na bieżąco się dzielili, świadczą o zasadności organizowania takich wypraw, podczas których namacalnie i aktywnie mogą poznawać polską historię oraz piękno polskiej przyrody.
oprac.: P.Borowski