
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Sprawozdanie z działań podjętych w Szkole Podstawowej w Sokołowie
w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Szkoła Podstawowa w Sokołowie otrzymała w roku 2018 środki finansowe na zakup książek. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się o 306 woluminów o wartości 5000 zł. W maju 2018r. zorganizowaliśmy głosowanie uczniów „Twoja ulubiona książka w bibliotece. Zastanów się i wybierz”. W oparciu o oddane głosy dokonaliśmy wyboru książek do zakupu. Cenną wskazówką były również wypowiedzi uczniów na temat ich zainteresowań czytelniczych przekazywane podczas rozmów w bibliotece szkolnej. Dzięki otrzymanym środkom finansowym biblioteka została doposażona w lektury szkolne, które stanowiły 25 % zakupionych książek. Książki zaczęły cieszyć się dużym zainteresowaniem. Dzieci coraz chętniej zaczęły odwiedzać bibliotekę i korzystać z jej nowych zbiorów. Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów, którzy mają możliwość wypożyczania książek na okres ferii zimowych i wakacji. Największym zainteresowaniem cieszą się następujące książki: Nela mała reporterka, Dzienniki Nikki, Metro2033,2034,2035, Kroniki Archeo, Władca Pierścieni, Seria Opowieści z Narnii, Dziennik Cwaniaczka, Seria Magiczne Drzewo, Za niebieskimi drzwiami. Zakupiono książki dostosowane do percepcyjnych możliwości uczniów. Kupiono książki z powiększoną, kolorową czcionką i przewagą ilustracji dla dzieci słabiej widzących. Zakupiono książki poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym. Ale to nie wszystkie zalety realizacji projektu. Jako szkoła otrzymująca dofinansowanie zostaliśmy zobligowani do realizacji działań promujących czytelnictwo. Cała społeczność szkolna zaangażowała się w realizację projektu. Zaplanowano szereg różnorodnych działań. Rodzice otrzymali list Ireny Koźmińskiej Prezes Fundacji ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom „Dlaczego warto czytać dzieciom książki”. Na szkolnym korytarzu rodzice mogli zapoznać się zaletami czytania książek. W czasie realizacji programu zorganizowano wydarzenia promujące czytelnictwo z udziałem uczniów: powstały kąciki czytelnicze w klasach, w bibliotece zorganizowano wystawki nowości, wystawki książek z okazji rocznic urodzin autorów, np. Astrid Lindgren, przyłączyliśmy się do obchodów Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania (w szkole odbyła się akcja głośnego czytania wierszy Tuwima i Brzechwy), akcja głośnego czytania wybranej książki podczas zajęć świetlicowych, Mikołajki z "Mikołajkiem" akcja głośnego czytania książki "Mikołajek"6 grudnia, odbył się kiermasz taniej książki, uczniowie mieli możliwość zakupu ciekawych pozycji do swoich prywatnych biblioteczek, na lekcjach wychowawczych przeprowadzono pogadanki na temat "Dlaczego warto czytać książki".
W ramach współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Opocznie uczniowie klas O-III uczestniczyli w lekcji bibliotecznej, podczas której poznali zasady funkcjonowania biblioteki i korzystania z katalogu bibliotecznego. Uczniowie klasy VI uczestniczyli w lekcji bibliotecznej w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Piotrkowie Trybunalskim. W ramach realizacji NPRCZ poszczególne klasy realizował projekty edukacyjne promujących książki i czytelnictwo. Klasa I "Przygody Szewczyka Skuby" dzieci przeczytały książkę Wiery Badalskiej, wykonały kukiełki Szewczyka, przygotowały przedstawienie dla klasy O. Klasa III "Cztery żywioły" uczniowie wyszukiwali informacje o czterech żywiołach, przygotowali przedstawienie o czterech żywiołach, wykonali stroje i dekoracje. Klasa IV "Tworzymy komiks" uczniowie zostali zapoznani z zasadami tworzenia komiksów, przeczytali komiks J. Christy "Kajko i Kokosz", dzieci w grupach wykonały własne komiksy. Klasa V "Opowieści z Narnii - ilustracja do książki" uczniowie przeczytali książkę, następnie wykonali ilustrację związaną z treścią książki, ilustracje zostały zebrane i utworzyły album. Klasa VI "Mapa Bilba Bagginsa" dzieci przeczytały książkę "Hobbit, czyli tam i z powrotem" Tolkiena, zadanie polegało na wykonaniu mapy z trasą wędrówki hobbita i krasnoludów do Samotnej Góry i z powrotem. Klasa VII "Na deskach teatru. Przygotowanie spektaklu teatralnego" uczniowie samodzielnie przygotowali adaptację tekstu, wykonali scenografię, kostiumy, rekwizyty, efekty dźwiękowe. Podsumowaniem projektu było przedstawienie dla społeczności szkolnej. Realizacja zadań wynikających z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa zaowocowała zwiększeniem ilości wypożyczonych książek. Niemal dwukrotnie wzrosła liczba wypożyczeń w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku szkolnego. Księgozbiór biblioteki wzbogacił się nie tylko o lektury szkolne, ale o książki zgodne z potrzebami i zainteresowaniami czytelników. Uczniowie chętnie uczestniczyli w akcjach promujących czytelnictwo i wykazali się dużym zaangażowaniem w realizację klasowych projektów. Mamy nadzieję, że udało nam się przekonać dzieci, że czytanie może rozwijać ich wyobraźnię i poszerzyć wiedzę na temat świata. Czytanie może wpływać na to, że język jakim się posługują będzie bogatszy i piękniejszy.