Szkoła Podstawowa w Sokołowie

Tutaj powinien być opis

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa

Sprawozdanie z działań podjętych w Szkole Podstawowej w Sokołowie

w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa

W ramach Narodowego  Programu  Rozwoju  Czytelnictwa  Szkoła  Podstawowa  w Sokołowie otrzymała w  roku  2018 środki  finansowe  na zakup  książek. Księgozbiór   biblioteki  wzbogacił się  o 306 woluminów o  wartości  5000 zł. W maju  2018r.  zorganizowaliśmy głosowanie  uczniów „Twoja  ulubiona książka w  bibliotece. Zastanów  się i wybierz”.  W  oparciu  o  oddane  głosy  dokonaliśmy  wyboru  książek  do zakupu.  Cenną  wskazówką  były również   wypowiedzi  uczniów  na temat  ich zainteresowań czytelniczych przekazywane  podczas rozmów w  bibliotece szkolnej.  Dzięki otrzymanym   środkom  finansowym  biblioteka  została doposażona  w lektury szkolne, które stanowiły  25 % zakupionych  książek.  Książki zaczęły  cieszyć  się  dużym zainteresowaniem.  Dzieci  coraz  chętniej  zaczęły   odwiedzać  bibliotekę  i  korzystać  z jej  nowych zbiorów.   Organizacja pracy  biblioteki  została dostosowana  do potrzeb  uczniów, którzy   mają  możliwość  wypożyczania  książek  na okres  ferii zimowych  i  wakacji. Największym zainteresowaniem  cieszą  się  następujące książki: Nela mała reporterka, Dzienniki Nikki, Metro2033,2034,2035, Kroniki Archeo, Władca Pierścieni, Seria Opowieści z Narnii, Dziennik Cwaniaczka, Seria Magiczne Drzewo, Za niebieskimi drzwiami. Zakupiono książki dostosowane do percepcyjnych możliwości uczniów. Kupiono książki z powiększoną, kolorową czcionką i przewagą ilustracji dla dzieci słabiej widzących. Zakupiono książki poruszające problemy integracji, tolerancji, wyrozumiałości i pomocy innym.   Ale to nie wszystkie  zalety  realizacji projektu. Jako szkoła  otrzymująca  dofinansowanie  zostaliśmy  zobligowani  do realizacji  działań promujących  czytelnictwo. Cała  społeczność  szkolna  zaangażowała się  w  realizację projektu.  Zaplanowano  szereg  różnorodnych  działań. Rodzice  otrzymali list Ireny Koźmińskiej Prezes Fundacji ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom „Dlaczego warto  czytać dzieciom książki”. Na  szkolnym korytarzu  rodzice  mogli zapoznać  się  zaletami  czytania  książek. W czasie  realizacji  programu  zorganizowano  wydarzenia  promujące  czytelnictwo  z udziałem  uczniów: powstały kąciki czytelnicze w klasach, w bibliotece zorganizowano wystawki nowości, wystawki książek z okazji rocznic urodzin autorów, np. Astrid Lindgren, przyłączyliśmy się do obchodów Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania (w szkole odbyła się akcja głośnego czytania wierszy Tuwima i Brzechwy), akcja głośnego czytania wybranej książki podczas zajęć świetlicowych, Mikołajki z "Mikołajkiem" akcja głośnego czytania książki "Mikołajek"6 grudnia, odbył się kiermasz taniej książki, uczniowie mieli możliwość zakupu  ciekawych   pozycji  do swoich  prywatnych  biblioteczek, na lekcjach wychowawczych przeprowadzono pogadanki na temat "Dlaczego warto czytać książki". 

 W ramach  współpracy z Miejską Biblioteką Publiczną w Opocznie uczniowie klas O-III  uczestniczyli w  lekcji bibliotecznej, podczas  której  poznali  zasady funkcjonowania  biblioteki   i   korzystania  z katalogu  bibliotecznego. Uczniowie klasy VI uczestniczyli  w lekcji bibliotecznej w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Piotrkowie Trybunalskim. W ramach realizacji  NPRCZ poszczególne  klasy  realizował  projekty edukacyjne promujących  książki  i  czytelnictwo. Klasa I "Przygody Szewczyka Skuby" dzieci przeczytały książkę Wiery Badalskiej, wykonały kukiełki Szewczyka, przygotowały przedstawienie dla klasy O. Klasa III "Cztery żywioły" uczniowie wyszukiwali informacje o czterech żywiołach, przygotowali przedstawienie o czterech żywiołach, wykonali stroje i dekoracje. Klasa IV "Tworzymy komiks" uczniowie zostali zapoznani z zasadami tworzenia komiksów, przeczytali komiks J. Christy "Kajko i Kokosz", dzieci w grupach wykonały własne komiksy. Klasa V "Opowieści z Narnii - ilustracja do książki" uczniowie przeczytali książkę, następnie wykonali ilustrację związaną z treścią książki, ilustracje zostały zebrane i utworzyły album. Klasa VI "Mapa Bilba Bagginsa" dzieci przeczytały książkę "Hobbit, czyli tam i z powrotem" Tolkiena, zadanie polegało na wykonaniu mapy z trasą wędrówki hobbita i krasnoludów do Samotnej Góry i z powrotem.  Klasa VII "Na deskach teatru. Przygotowanie spektaklu teatralnego" uczniowie samodzielnie przygotowali adaptację tekstu, wykonali scenografię, kostiumy, rekwizyty, efekty dźwiękowe. Podsumowaniem projektu było przedstawienie dla społeczności szkolnej. Realizacja  zadań wynikających  z  Narodowego  Programu  Rozwoju  Czytelnictwa  zaowocowała zwiększeniem ilości  wypożyczonych  książek.  Niemal dwukrotnie  wzrosła liczba wypożyczeń  w porównaniu  z analogicznym  okresem ubiegłego roku szkolnego.  Księgozbiór biblioteki  wzbogacił się  nie tylko  o lektury szkolne, ale o książki  zgodne  z potrzebami  i zainteresowaniami czytelników. Uczniowie chętnie  uczestniczyli w akcjach  promujących  czytelnictwo i  wykazali się  dużym  zaangażowaniem  w  realizację  klasowych projektów. Mamy nadzieję, że udało nam się  przekonać dzieci, że czytanie  może rozwijać  ich  wyobraźnię i poszerzyć  wiedzę  na temat świata. Czytanie  może  wpływać na to, że język  jakim  się  posługują  będzie  bogatszy i piękniejszy.